Test din viden om R: basale beregninger med vektorer

WebR Status

🟡 Loading...

Nedenunder finder I nogle spÞrgsmÄl som kan bruges til at teste, om I allerede har det styr pÄ R som forudsÊttes i kurset. Nederst pÄ siden finder I en mulighed for at afprÞve R kommandoer.

Beregninger med vektorer

FĂžlgende kode-linje gemmer en vektor af tal under navnet a:

a <- c(3, 7, -1, 2, 5)

Obs: her bruges pilen <-, sammensat af “<” og “-”, til at definere nye variabler i R. Det er den officielle R-syntaks, helt efter bogen. “=” virker ogsĂ„, men blev senere (2001)indfĂžrt for at gĂžre det nemmere for folk der er vant til dette fra andre programmeringssprog.

Lad nu a1,a2,a3,a4 og a5 betegne vektorens indgange.

  • Hvad giver 2 * a - 1?
  • Hvordan kan vi fĂ„ R til at beregne summen af alle indgange, ∑i=15ai?
  • Hvordan fĂ„r vi summen af kvadraterne, ∑i=15ai2?
  • Og hvordan fĂ„r vi ∑i=24ai2?

Lad os nu definere endnu en vektor, med samme lĂŠngde som a:

b <- c(4, 1, 7, -1, -1)
  • Hvad giver de fĂžlgende linjer:
a + b
a * b

Logiske variabler

En vektor kan indeholde andre ting end tal, sÄsom tekst eller logiske variabler:

tekst <- c("Matematisk", "Statistik")
logo  <- c(TRUE, TRUE, FALSE)

PrĂžv at se hvad der sker nĂ„r du anvender funktionen sum pĂ„ hvert af disse to vektorer. Åbenbart giver det mening med vektoren logo, men ikke tekst.

PrĂžv selv

Her er en lille kodefelt hvor du kan afprÞve koden uden at Äbne R pÄ din computer. NÄr du har indtastet det du gerne vil beregne, tryk pÄ Run Code knappen.

Er du R-ekspeRt?

PrÞv at besvare det fÞlgende, lidt mere avancerede spÞrgsmÄl:

Hvor mange af indgangene af vektoren a er egentligt stĂžrre end 2?
Dvs, hvor stor er ∑i=151(ai>2), hvor 1() er indikatorfunktionen?
Og hvordÄn bestiller du svaret ved R?