<- c(3, 7, -1, 2, 5) a
Test din viden om R: basale beregninger med vektorer
Nedenunder finder I nogle spÞrgsmÄl som kan bruges til at teste, om I allerede har det styr pÄ R som forudsÊttes i kurset. Nederst pÄ siden finder I en mulighed for at afprÞve R kommandoer.
Beregninger med vektorer
FĂžlgende kode-linje gemmer en vektor af tal under navnet a:
Obs: her bruges pilen <-
, sammensat af â<
â og â-
â, til at definere nye variabler i R. Det er den officielle R-syntaks, helt efter bogen. â=
â virker ogsĂ„, men blev senere (2001)indfĂžrt for at gĂžre det nemmere for folk der er vant til dette fra andre programmeringssprog.
Lad nu
- Hvad giver
2 * a - 1
? - Hvordan kan vi fÄ R til at beregne summen af alle indgange,
? - Hvordan fÄr vi summen af kvadraterne,
? - Og hvordan fÄr vi
?
Lad os nu definere endnu en vektor, med samme lĂŠngde som a:
<- c(4, 1, 7, -1, -1) b
- Hvad giver de fĂžlgende linjer:
+ b
a * b a
Logiske variabler
En vektor kan indeholde andre ting end tal, sÄsom tekst eller logiske variabler:
<- c("Matematisk", "Statistik")
tekst <- c(TRUE, TRUE, FALSE) logo
PrÞv at se hvad der sker nÄr du anvender funktionen sum
pĂ„ hvert af disse to vektorer. Ă
benbart giver det mening med vektoren logo
, men ikke tekst
.
PrĂžv selv
Her er en lille kodefelt hvor du kan afprÞve koden uden at Äbne R pÄ din computer. NÄr du har indtastet det du gerne vil beregne, tryk pÄ Run Code
knappen.
Er du R-ekspeRt?
PrÞv at besvare det fÞlgende, lidt mere avancerede spÞrgsmÄl:
Hvor mange af indgangene af vektoren
a
er egentligt stĂžrre end 2?
Dvs, hvor stor er, hvor er indikatorfunktionen?
Og hvordÄn bestiller du svaret ved R?