Rune Nyrup er ny lektor ved Center for Videnskabsstudier

Center for Videnskabsstudier glæder sig til at byde Rune Nyrup velkommen. Rune starter som lektor i efteråret 2023.

Rune Nyrup har en kandidatgrad i Filosofi fra Københavns Universitet i 2013 samt en kandidatgrad i History, Philosophy and Sociology of Science, Technology and Medicine fra University of Cambridge. Fra Durham University i Storbritannien afsluttede han i 2017 sin ph.d. -uddannelse med en afhandling om "Hypothesis Generation and Pursuit in Scientific Reasoning". Siden har Rune været postdoc ved Leverhulme Center for the Future of Intelligence og været tilknyttet Department of History and Philosophy of Science ved Cambridge University i Storbritannien.

Rune Nyrup har udgivet nogle indflydelsesrige artikler om AI (Artificial Intelligence) etik og folkesundhed og om risikokommunikation inden for medicin. Han har stor erfaring i at samarbejde med øvrige forskere på tværs af en række forskellige fagområder.

Rune Nyrups primære undervisningsopgaver vil være at stå i spidsen for undervisningen i videnskabsteori- og etikkurset for studerende på datavidenskab, datalogi og IT-produktudvikling. Han vil herudover bidrage til kandidatuddannelsen i Videnskabsstudier på Institut for Matematik. Rune Nyrup vil som medarbejder bidrage med sin ekspertise og store erfaring. Sidst, men ikke mindst, byder vi Rune velkommen tilbage til Danmark.