Ole E. Barndorff-Nielsen mindekonference ved Institut for Matematik

Ole E. Barndorff-Nielsen (1935–2022) gjorde betydelige fremskridt inden for flere vidensområder, herunder statistik, sandsynlighedsteori, økonometrik og teoretisk fysik. Han og hans arbejde var højt respekteret både nationalt og internationalt.

Institut for Matematik har afholdt en stor mindekonference for at fejre og ære Ole E. Barndorff-Nielsens liv og ekstraordinære videnskabelige bidrag. Den første taler var Oles kone Bente Barndorff-Nielsen, som holdt en rørende og varm tale, hvorefter der fulgte sessioner, der dækkede mange af de talrige videnskabelige områder, som Ole bidrog til, samt de nyeste videnskabelige fremskridt inden for disse områder.

Ole blev færdiguddannet i 1960 fra Institut for Matematik på Aarhus Universitet, hvor han samme år blev ansat som adjunkt. Her etablerede og opbyggede han en stærk gruppe af forskere, der arbejdede inden for statistik, sandsynlighedsteori og beslægtede områder. Han ledte denne gruppe i de næste 45 år. Han var en af de mest citerede og indflydelsesrige forskere inden for stokastik med en imponerende samling på mere end 200 videnskabelige artikler og otte lærebøger skrevet sammen med mere end 80 medforfattere. Hans videnskabelige produktion var omfattende, og selv i en meget høj alder var han ivrig efter at studere nyudviklede områder inden for statistik og sandsynlighed; for eksempel igangsatte og udviklede han teorien om ambit-stokastik sammen med samarbejdspartnere inden for de sidste ti år af sit liv.

En af Bentes rørende erindringer i åbningstalen handlede om en særlig stol – Oles Stol. En stol, der passede til hans proportioner (Ole var 196cm høj). Bente fortæller: “Efter Ole død, fik vi besøg af vores barnebarn Rasmus og hans familie. Oles treårige oldebarn kom ind i stuen, stod helt stille og stirrede på den tomme stol: »Hvor er Ole?!« og jeg forklarede det til hende endnu en gang. »Okay… Men hvem skal nu sidde i Oles stol?« »Alle kan sidde i den stol«, sagde jeg. Livet går videre. Men ingen kan udfylde det tomrum, som Ole efterlader.”

Efter en smuk og rørende tale afsluttede Bente med disse fine ord: “Oles aske flyder nu på havet – eller rettere den ligger formentlig på bunden af det – men jeg kan godt lide tanken om, at den rejser rundt i hele verden og besøger venner og kolleger.”

Læs eller genlæs det flotte mindeord til Ole E. Barndorff-Nielsen skrevet af Rodrigo Labouriau (AU), Michael Sørensen (KU) og Steen Thorbjørnsen (AU):