Paul Nelson modtager Clay Research Award

Clay Mathematics Institute har tildelt deres 2024 forskningspris til Paul Nelson for sine banebrydende bidrag til den analytiske teori om automorfe former.

Nelsons arbejde har udmøntet sig i de første konveksitets-brydende estimater for en stor klasse af L-funktioner på den kritiske linje (inkluderende alle standard L-funktioner for GL(n)). Dette markerer et betydeligt fremskridt inden for et felt, der blev indledt for hundrede år siden af Hermann Weyl i forbindelse med Riemanns zetafunktion. Nelson analyserer L-værdier via visse associerede automorfe perioder. Hans effektive strategi omfatter flere elementer, herunder forfinelse af orbit metoden udviklet i tidligere arbejde med Venkatesh, og analyse af det geometriske aspekt af en relevant relativ sporformel, hvilket muliggør anvendelsen af den såkaldte forstærkningsmetode.

“Jeg er glad for, at modtage Clay Researche Award. Det er en stor ære. Jeg håber, at det vil skabe yderligere opmærksomhed omkring nogle af de interessante, åbne problemer inden for feltet.”

– Paul Nelson

Clay Research Award hylder de enestående præstationer fra verdens mest talentfulde matematikere. Prisuddelingen finder sted hvert år ved Clay Research Conference and Workshops. Læs mere her: