Paul Nelson modtager Villum Fondens Villum Investigator 2023 bevilling

Paul Nelson, fra Institut for Matematik, har modtaget Villum Fondens Villum Investigator 2023 bevilling til sin forskning i L-funktioner. Paul beskriver hvordan L-funktioner er matematiske objekter, der hjælper os med at forstå primtallene og deres fordeling. Selvom de er blevet studeret i århundreder, forbliver de genstand for grundlæggende åbne problemer, såsom den berømte Riemann-hypotese. Et relateret problem er at bestemme, hvor hurtigt L-funktioner vokser. Overraskende nok kan dette forbindes med mange andre grundlæggende spørgsmål inden for talteori (såsom fordelingen af heltalspunkter på sfærer) og kvantekaos (såsom fordelingen af visse høj-energi kvantepartikler). Nylige fremskridt med dette problem trækker på en række grene af matematikken. Paul Nelson står bag forskningen, der vil samle eksperter for at udvikle nye metoder til stringent analyse af L-funktioner med det mål at få dybere indsigt i disse mystiske objekter og tackle udestående åbne problemer. Paul har, som en af elleve topforskere, modtaget en bevilling fra Villum Fondens Villum Investigator 2023.

En karriere med banebrydende forskning og bevillinger mellem 25 og 40 mio. kr. til at skabe de næste videnskabelige gennembrud. Sådan lyder fællesnævneren for de udvalgte stjerneforskere, der nu får titlen Villum Investigator og muligheden for at give deres bedste ideer frie rammer på et dansk universitet.

"Med Villum Investigator-programmet får forskerne den tid og de midler, som deres ideer fortjener. Og netop muligheden for at lade nysgerrigheden sætte kursen har stor betydning, når man vil tiltrække nogle af verdens bedste forskere til danske universiteter, hvor de kan styrke både forskningen og samfundet med banebrydende viden",

– siger formand for VILLUM FONDENs bestyrelse, Jens Kann-Rasmussen.

Og det skaber stor værdi for samfundet, at der tiltrækkes flere stærke kræfter til landet, lyder det fra uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund:

"Det er afgørende, at vi har topkvalificerede forskere i Danmark, hvis viden er med til at flytte vores samfund fremad. Det gælder eksempelvis, hvis vi skal i mål med den grønne omstilling. Jeg ser derfor frem til at følge arbejdet fra de nye Villum Investigators. Stort tillykke til de 11 topforskere."

Links: