Villum Synergi har uddelt bevillinger til interdisciplinære forskningsprojekter med data som drivkraft – to af projekterne har deltagelse fra Institut for Matematik

Med Villum Synergy-programmet ønsker VILLUM FONDEN at styrke tværfaglig datadrevet forskning. Programmet er målrettet forskere fra datalogi, statistik eller anvendt matematik i samarbejde med forskere fra en bred vifte af andre områder – fra teknisk videnskab og naturvidenskab til humaniora og samfundsvidenskab.

Ute Hahn fra Institut for Matematik og Jens Vinge Nygaard fra Institut for Bio- og Kemiteknologi – Medical Biotechnology modtager en bevilling fra Villum Synergi for deres projekt: "Quantifying Cellular Reaction to Geometric Properties of Extracellular Environment".

Ute Hahn og Jens Vinge Nygaards projekt handler om at udvikle en matematisk model, der giver dem mulighed for at identificere vigtige morfologiske træk ved den materielle mikrostruktur. Til dette formål vil de udvikle og anvende metoder fra stereologi, stokastisk geometri og biomekanik på dataene. Denne tilgang er uden fortilfælde i litteraturen. Det vil tjene som en byggesten for fremtidige undersøgelser af celle-matrix-interaktion, hvilket er nødvendig i materialeinnovation.

Claudia Strauch også fra Institut for Matematik og Niels Chr. Nielsen fra Institut for Kemi modtager en bevilling fra Villum Synergi for deres projekt: "Stochastic optimal control: Designing dynamic nuclear polarization in large open quantum systems".

Mens kernemagnetisk resonans (NMR) er en af de vigtigste analytiske teknologier, der nogensinde er opfundet, har spektroskopi og magnetisk resonansbilleddannelse (MRI) en stor udfordring med hensyn til følsomhed. Claudia Strauch og Niels Chr. Nielsens projekt sigter mod at udvikle matematiske, datadrevne designstrategier, der involverer stokastisk optimal kontrol til optimering af NMR-følsomhed gennem dynamisk nuklear polarisering (DNP).

Læs mere om Villum Synergi samt dette års modtagere: