Zakarias Sjöström Dyrefelt ny tenure track adjunkt i Matematik

Institut for Matematik, Aarhus Universitet, byder Zakarias Sjöström Dyrefelt velkommen som nyudnævnt tenure track adjunkt fra 1. februar 2022.

Zakarias Sjöström Dyrefelt studerer geometriske partielle differentialligninger på mangfoldigheder via variationsmetoder, kompleks differentialgeometri, pluripotentialteori og transcendentale metoder i algebraisk geometri. Et væsentligt åbent problem i området er Yau-Tian-Donaldson-formodningen, som forudsiger, at det vigtige men komplicerede spørgsmål om eksistensen af Kähler-metrikker med konstant skalarkrumning svarer til en egenskab kaldet K-stabilitet, som er relativt ligetil at bestemme. Zakarias’ forskning har allerede givet betydelige bidrag til dette aktive område med ideer og teknikker, der gælder for en bred vifte af nye situationer og har potentiale til at blive anvendt på andre ligninger, såsom Hermitian-Einstein-metrikker, motiveret af gauge-teori i fysik, og til rum med singulariteter.

Efter at have opnået sin kandidatgrad ved Göteborg Universitet, 2015, studerede Zakarias Sjöström Dyrefelt i Frankrig og fik sin ph.d.-grad fra Université Toulouse III, Paul Sabatier og École Polytechnique, Paris. Han har siden haft stillinger ved Chalmers University of Technology, Göteborg, Abdus Salam International Center for Theoretical Physics (ICTP), Trieste og Scuola Internazionale Superiore di Studi Avanzati (SISSA), Trieste.

I løbet af de første tre år af sin ansættelse vil Zakarias også være adjunkt ved Aarhus Institute of Advanced Studies i et AIAS-COFUND Fellowship.