Aarhus Universitets segl

Forbrugerteori og nyttemaksimering

Når vi står i et supermarked og skal vælge mellem et æble eller et stykke chokolade, hvordan kan vi så tilgå det matematisk set? Én af mulighederne er at tage et mikroøkonomisk perspektiv og betragte begrebet nytte, som netop kan hjælpe os med at træffe valget mellem to, eller flere goder. 

Dette foredrag giver en kort introduktion til forbrugerteori og Lagrange-metoden. Herfra ser vi på forskellige indifferenskurver samt, hvilke antagelser der skal til for at lave sådanne kurver. Dertil ser vi også på en bestemt type af indifferenskurver kaldet Cobb-Douglas produktionsfunktionen, og vha. Lagrange-metoden kan vi bestemme den optimale mængde mellem to goder i forhold til deres priser, så forbrugeren kan få mest muligt nytte.

Varighed

Foredraget vil udgøre 60 minutter, og hvis der ønskes regnetid, hvor eleverne selv prøver at anvende teorien, vil arrangementet samlet være på 90 minutter.