Alexandra Otiman ny tenure track adjunkt i matematik

Institut for Matematik, Aarhus Universitet, byder Alexandra Otiman velkommen som nyudnævnt tenure track adjunkt fra 1. februar 2022.

Efter at have opnået sin ph.d.-grad ved universitetet i Bukarest, Rumænien, i 2017, har Alexandra haft stillinger ved Max Planck Institut für Mathematik, Bonn, ved Rome Tre University og ved Università degli Studi di Firenze.

Alexandra Otiman arbejder i det matematiske område af differentialgeometri, med særlig interesse for konform geometri og komplekse mangfoldigheder. Denne forskning kombinerer global analyse, topologi og talteori på nye måder, med vægt på forståelse af adfærd og interaktioner mellem forskellige klasser af ikke-Kähler-geometrier. Et centralt aspekt i hendes tilgang er en systematisk undersøgelse af eksplicitte eksempler. Denne konkrete tilgang til geometriske problemer er også tydelig i hendes undervisningserfaring, hvor grafiske og computerrepræsentationer af kurver og flader har spillet en vigtig rolle.

I løbet af de første tre år af sin ansættelse vil Alexandra Otiman også være adjunkt ved Aarhus Institute of Advanced Studies i et AIAS-COFUND Fellowship.