Andreas Basse-O'Connor udnævnt til professor i stokastik

Den 1. januar 2022 tiltræder Andreas Basse-O’Connor som professor i stokastik ved Institut for Matematik, Aarhus Universitet, hvor han har været ansat som lektor siden 2015.

Andreas er internationalt anerkendt for sine betydelige bidrag til teorien for stokastiske processer.

Blandt hans vigtigste bidrag kan nævnes, at han sammen med J. Rosinski har vist den såkaldte Ito-Nisio sætning for stokastiske processer med spring - og på den måde har han bekræftet en formodning, som ellers har været uafklaret i næsten halvtreds år. Sammen med R. Lachieze-Rey og M. Podolskij har han desuden opnået en komplet karakterisering af første-ordens asymptotikken for p-variationen for en stor klasse af såkaldte glidende gennemsnit. Andreas har været Sapere Aude Forskningsleder og leder for øjeblikket FNU projektet "Phase Transitions for the Boolean Satisfaction Problem". Han er en yderst kompetent og inspirerende forskningsgruppeleder og flere af hans ph.d.-studerende har da også opnået imponerende resultater, og en af hans tidligere studerende, Mikkel Slot Nielsen, blev således også belønnet med Aarhus Universitets ph.d-pris for sin afhandling.

Andreas er en populær og afholdt underviser. I de seneste år har han undervist på kurset Introduktion til sandsynlighedsteori og statistik, der følges af omkring 400 studerende, og har indført aktiv læringselementer i de tilhørende øvelser. Kurset får en særdeles positiv evaluering af de studerende, til trods for at deltagerne kommer med meget forskellige forudsætninger. Andreas har desuden vundet Tågekammerets konkurrence "Verdens Kedeligste Foredrag" (og man vinder ikke på at være kedelig!) tre år i træk, hvilket har betydet, at han nu har fået det eftertragtede trofæ herfor til evig arv og eje. Andreas er gift, har tre børn og bor i Tilst. Fritiden benyttes sammen med familien og når tiden tillader, spiller han tennis, basket eller løber en tur.