Kenneth Borup udvalgt til at være en del af DDSAs Young Academy Panel

Ph.d.-studerende Kenneth Borup fra Institut for Matematik og forskningscenteret DIGIT på Aarhus Universitet er blevet udvalgt af DDSA, The Danish Data Science Academy, til at være en del af deres Young Academy Panel. Stort tillykke!

"Der er gode muligheder for succes inden for datavidenskab i Danmark, og jeg tror, at vi ved at øge synligheden og tilgængeligheden af datavidenskab, både som forskningsområde, som uddannelse og som karrierevej, vil være i stand til at udnytte flere af disse muligheder, som felt, fremover. Som en del af DDSA vil jeg kunne bruge mine egne erfaringer med datavidenskab til at bidrage til denne udvikling og forme fremtiden for datavidenskab i Danmark, hvilket jeg ser meget frem til."

– Kenneth Borup

Asger Hobolth, professor i Datavidenskab ved Institut for Matematik på Aarhus Universitet er positiv over, at Kenneth er blevet en del af Young Academy Panelet i Danish Data Science Academy.

"Det gavner Instituttet når unge forskere samarbejder, diskuterer og netværker med forskere fra andre institutioner. For eksempel ser jeg meget frem til at snakke med Kenneth om, hvordan vi kan forbedre vores uddannelse og kandidatprogrammet i Datavidenskab baseret på den viden som Kenneth får gennem sit engagement i akademiet."

The Danish Data Science Academy (DDSA), støttet af Novo Nordisk Fonden og VILLUM FONDEN, vil støtte og igangsætte nye tiltag for danske forskningsinstitutioner og tech-virksomheder. Primært indenfor uddannelse af eksperter og tværfagligt samarbejde, to afgørende områder for at Danmark kan realisere sit potentiale inden for datavidenskab.

Young Academy Panelet (YAP) blev udpeget af Education & Networking Committeen (ENC) i marts 2022. Panelet består af 15 unge forskere i starten af deres karriere. Deres opgave er at give feedback på DDSA's strategiaktiviteter samt at give input og feedback til nye initiativer, arrangementer og aktiviteter. Derudover udvikler også mentornetværk og events.

"Jeg er glad for at Kenneth får muligheden for at bidrage som medlem i deres Young Academy Panel. Som et voksende felt risikerer datavidenskab at blive fragmenteret, både geografisk og på tværs af fagområder. Det arbejde, tværfaglige organisationer som DDSA kommer til at bidrage med er meget vigtig. Jeg ser frem at Kenneth får muligheden for at bidrage som medlem i deres Young Academy Panel."

– Lars Nørvang Andersen, lektor ved Institut for Matematik og Kenneths ph.d.-vejleder