Nina Dörnemann og Tim Kutta nyligt ansat som tenure-track adjunkter i statistik

Vi byder Nina Dörnemann og Tim Kutta velkommen som tenure-track adjunkter ved Institut for Matematik på Aarhus Universitet med tiltrædelse henholdsvis den 1. juli og 1. august.

Nina Therese Dörnemann fik sin ph.d. i statistik i 2022 fra universitetet i Bochum med Holger Dette som vejleder. Efter et semester med postdoc-ansættelse i Bochum har Nina været ansat ved University of California, Davis, først som gæsteforsker og siden som gæsteadjunkt.

Nina har især arbejdet med højdimensional statistik og stokastiske matricer, specifikt kovariansmatricer og deres spektrale egenskaber, når dimensionen er sammenlignelig med observationsantallet. Undervisningsmæssigt har hun erfaring med undervisning i både anvendt statistik og avancerede statistikkurser.

I sin fritid dyrker Nina blandt andet fodbold.

Tim Manfred Kutta færdiggjorde sin ph.d. i statistik i 2022 ved universitetet i Bochum med Holger Dette som vejleder. Efter en kort postdocperiode i Bochum har Tim været postdoc ved Colorado State University.

Tim har især arbejdet inden for funktionel dataanalyse, og interesserer sig også for differential privacy problemer og analyse af store datapaneler. Tim ønsker at udvide arbejdet inden for funktionel dataanalyse i en interdisciplinær retning, specifikt rettet mod finansielle modeller. I sin postdocperiode har Tim undervist i forskellige statistikkurser.

I sin fritid læser Tim bøger og dyrker kung fu.