Peter Juhasz ny ph.d.-studerende i datavidenskab

Institut for Matematik er meget glad for at kunne meddele, at Peter Juhasz er blevet tildelt et ph.d.-stipendium af DDSA (Danish Data Science Academy). Han vil gennemføre sit ph.d.-projekt her ved Institut for Matematik på Aarhus Universitet med Christian Hirsch som vejleder.

Peter har en kandidatgrad i fysik fra Budapest University of Technology and Economics.

"Mit ph.d.-projekt vil fokusere på højere-ordens netværk, der repræsenterer samarbejderne i videnskabelige projekter. Jeg har undersøgt komplekse netværk gennem mine studier, fordi, jeg kan lide den brede anvendelighed af de relaterede metoder. Resultaterne vil forhåbentlig også kunne hjælpe neuro-forskerne ved at kaste lys over, hvordan den menneskelige hjerne fungerer. Jeg håber, at min brede forskningserfaring vil komme mig til gode igennem mit ph.d.-projekt.

DDSA kommer til at fremme samspillet mellem forskellige videnskabelige felter, hvilket er afgørende i et tværfagligt forskningsfelt som datavidenskab"

– Peter Juhasz

"At have Peter som ph.d.-studerende gør min forskningsgruppe mangfoldig og giver en enestående mulighed for at løse datatunge projekter, der adresserer forskellige aktuelle og presserende videnskabelige spørgsmål. Med sin kreative tankegang, sin tværfaglige baggrund og sin imponerende arbejdsmoral er Peter en yderst kompetent problemløser. Allerede under udarbejdelsen af sin ansøgning har Peter og jeg løbende været i kontakt, hvilket har givet mig indblik i Peters passion for ph.d.-projektet. Derfor er jeg meget glad for at have Peter med i dette spændende projekt."

– Christian Hirsch